Uusi-Seelanti - maailman kaunein paikka. Etelä Osa 3

- " Jos minulla olisi kaikki maailman rahat, lähettäisin jokaisen kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin"

Tervetuloa Uuteen-Seelantiin osa 3.
Käyn läpi muutamia Eteläsaaren kohteita joissa olemme vierailleet. Olemme käyneet kaksi kertaa Eteläsaaressa. Juuri palatusta maailman ympäri matkalla lensimme suoraan Queenstowniin josta sitten pääkohteenamme oli Milford Sound. Milford on räknätty yhdeksi maailman kauneimmista kohteista, eikä ihme.

Queenstown
Kerron nyt toisesta reissustamme eteläsaaressa. Pääkohteemme olivat Queenstown, Milford Sound ja Owakan alue. Otimme auton Queenstownista ja vietimme paikalla muutaman päivän. Tämän jälkeen ajoimme Te Anaulle. Te Anau on lähin paikka missä voi yöpyä, jos olet menossa Milford Soundiin. Ajomatka Te Anaulta Milfordiin on käsittämättömän upea. Aikaa menee huomattavasti navigaattorin ilmoittamaa aikaa enemmän, varaudu tähän. Meillä oli ennakkoon varattu risteily Milfordissa. Tästä ei parane myöhästyä, sillä risteilyä ei voi siirtää.

Queenstown:

On pieni kaupunki, mutta sitäkin kauniimpi. Kaupunkia ympäröivät korkeat vuoret ja Lake Wakatipu järvi. Täällä on kylmä ja vettä tulee useasti. Lämpötilat olivat erittäin alhaisia kun olimme täällä, joten varaudu hyvällä vaatetuksella.

Queenstown ja Lake Wakatipu
Queenstownin lähellä on muutamia vesiputouksia. Kerkesimme tutkimaan koko alueen todella tarkasti. Löysimme myös salaisen putouksen, mutta pääsy sinne oli tukittu. Ota makuualusta ja lähde istumaan järven rannalle. Se on parasta mitä Queenstown tarjoaa. On todella hienoa mennä camping alueelle ja seurata lentokoneiden nousua upeiden vuorijonojen ylitse.

Queenstown maisemia

Vesi Queenstownissa erittäin kirkasta

Te Anau

Te Anau on välttämätön kohde jos olet menossa Milfordiin. Se on viimeinen kaupunki ennen Milford Soundin upeita vuoria. Ajomatkaa kertyy noin 2 - 2,5 h. Jos olet varannut risteilyn ennakkoon, ole ajoissa, sillä risteilyä ei saa siirrettyä.

Te Anau on erittäin sympaattinen kaupunki. Pieniä majataloja löytyy paljon ja henkeä voi käydä vetämässä rannalla, josta löytyy pitkiä kävelypolkuja.

Te Anausta löytyy myös Tripavisorista löydettävät parhaat ruokapaikat. Koska olimme täällä muutamia öitä, kävimme varmaan kaikissa Te Anaun tarjoamissa ravintoloissa.
Myös täällä kaikki menee ajoissa kiinni, joten ole tarkkana milloin olet liikkeellä.
Kaupungissa on yksi ruokakauppa. Sieltä löytyy kaikki tarvittavat. Se on sitten viimeinen paikka jossa voit myös tankata ennen Milfordia, joten älä lähde tyhjällä tankilla. Et saa mistään bensaa koko matkana.

Nukuimme Fiorland Hotellissa. Hotelli on ulkoa todella upea, mutta huomaa että alueen jatkuva kosteus on tehnyt tehtävänsä. Hotellista saa erinomaisen aamiaisen. Suosittelen!
Huoneet olivat erinomaiset ja sijainti oli myös hyvä. Hotelli sijaitsee heti Te Anaun rajalla. Tästä on helppo lähteä eteenpäin. Pidimme hotelli huoneen kolme päivää, sillä Milfordista tultaessa tiesimme olevamme aivan poikki, joten nukkumispaikka olisi hyvä olla ennakkoon. Hotellissa on myös uima-allas, mutta kun lämpötilat olivat mitä olivat, niin jäi uimatta. :)

Linkki hotelliin tässä.

Katajien kukat
Te Anausta löytää myös vaellusreittejä. Kävimme parilla paikalla. En ole ennen nähnyt katajien kukkivan. Oli aika upea näky. Suosittu Kepler Track löytyy Te Anausta. Siellä voi myös bongata Kiwi lintuja, mutta ne liikkuvat yleensä öisin ja ovat erittäin arkoja. Saa olla aika hyvä tuuri jos sellaisen bongaa. Te Anaun metsät ovat upeita. Niitä peittää paksu sammal. Tosin Te Anaun sammalmetsät eivät silti voita Milfordin tarjontaa, mutta suosittelen metsäkävelyä silti.

Keplers trackin riippusilta
Kiwi lintuja
Kepler Track kyltti

Matka Milford Soundiin:

Tämä vaati aivan erillisen otsikon, koska yksi maailman hienoimmista reiteistä on ajaa Milford Soundiin. Matkalla näet aivan käsittämättömän kauniita paikkoja joihin osaan kannattaa pysähtyä. Muista että varaa ajomatkaan aikaa.

Muista tankata! Ajomatkaa paikalle on noin 240 km. Käytännössä tänne ajaa noin 2,5 - 3h. Alla eri kohteita matkalla:

Mirror Lakes

Pysähdy tähän. Autoille on jätetty tienvarteen paljon tilaa. Myös tienviittoja on paljon, joten et missaa tätä. Paikalle on tehty upeat 'puuterassit' maisemien katselua varten. Mirror Lakesta saa upeita kuvia ellei tuule paljon. Tähän muodostuu upea vuorimaisema peilikuvana. Meillä ei ollut tällä kertaa hyvä tuuri, eli tuuli paljon. Peilikuva rikkoontui, mutta oli silti käymisen arvoinen paikka.
Paikalta löydät myös kylttejä joista voi lukea alueen eläimistä.

Ellei olisi tuullut niin tekstistä tulisi upea peilikuva

Huikeat näkymät mirror lakelta. Harmillista että tuuli niin paljon.

Fiorlandin metsät:

No olihan se pakko pysähtyä muutamia kertoja vain kävelemään metsässä. Tie on aika kapea, joten huolehdi siitä ettei autosi tuki kumpaakaan suuntaan menevää tietä. Saappaat jalkaan ja metsään. Siellä on erittäin märkää, mutta kaunista. Taru sormusten herrasta osuuksia on kuvattu näissä metsissä.

Fiorland metsät

Lake Gunn:

Täällä on leirintäalue ja noin 45 minuutin vaellusreitti. Emme tienneet tästä ennakkoon, joten jäi meiltä väliin. Pysähdy kuitenkin nauttimaan upeista lupiineista ja koskesta, ellet kerkeä vaeltamaan.
Täältä saa upeita kuvia. Paikalla on myös wc.

The Homer tunnel:

1,2 km pitkä tunneli joka menee vuoren läpi. Tähän on todennäköisesti pakko pysähtyä, sillä vuoren läpi ajetaan eri suunnista liikkennevalojen mukaan. Matka kestää noin 10-15 minuuttia. Jonot voivat olla pitkiä molemmissa suunnissa. Mutta! Ei hätää. Alue on täynnä papukaijoja, jotka eivät ihmistä pelkää. Papukaijat ovat ainutlaatuisia, koska ne elävät myös lumessa. Voit varautua ottamaan mukaan jotain linnuille sopivaa ruokaa, mutta todellisuudessahan näitä ei saisi ruokkia. Tipuset ovat erittäin uteliaita. Ne rakastavat autoja, joten todennäköisesti ne nyppivät auton antennin tai mitä tahansa mistä ne saavat kiinni. Nämä tiput ovat erittäin sosiaalisia ja rohkeita. Ne ovat tottuneet ihmisiin ja näitä bongaa molemmilta puolilta Homer tunnelia.

Homer tunnelin ulkopuolella

Näköalapaikat:

Näköalapaikkoja on matkalla todella paljon. Kaikkien nimiä en muista millään, mutta kaikista on erinomaiset tienviitat, joten pysähtyminen ei tule ongelmaksi. Kun Fiorlandin kansallispuisto alkaa kannattaa tarkkailla ympärilleen sillä alue on täynnä vesiputouksia. Kallionreunamilta voi bongata jopa 10-15 putousta samanaikaisesti.

Milford

Chirstie Falls:

Christie putous on menomatkalla. Et voi olla missaamatta tätä. Putouksen saa kuvattua sillalta, joka on hieman vaarallinen paikka. Katsele ympärillesi ja varo autoja. Putouksen toisella puolella kulkee voimakas koski. Sen pääsee kuvaamaan samalla pysähdyksellä.

Christie Falls

Tätä putousta ennen voit bongata myös muutamia pienempiä putouksia. Joten silmä tarkkana.

Milford Sounds:

Yksi maailman kauneimmista paikoista ei jättänyt kylmäksi. Risteilylle mentäessä opastus on erinomaista ja käytännössä aluetta ei voi missata. Paikalla on iso parkkipaikka. Sitä ympäröivä laakso on niin uskomaton, että ajantaju katoaa helposti. Itse lippupaikalle joutuu kävelemään parkkipaikalta. Kävely kestää noin 7 min. Koska risteilytarjoajia on paljon, kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä jotta löytää oman tiskinsä. Esitä varauslippu ja saat sitä vastaan risteilytiketit. Otimme pienemmän veneen ettei ihmisiä olisi liian tungokseksi ja kuvia saisi paljon. Laiva oli kaksi kerroksinen jonka takaosassa sijaitsi näköala tasanne. Tästä sai parhaat kuvat, mutta kylmä oli. Hintaa risteilylle tuli 120,90 € kahdelta. Varasin lippuni Viator palvelusta joka on siis osa Tripavisoria.

Pääset Viatorin sivuille tästä.

Milford

Milford Sounds
Risteily vaihtoehtoja on kuin lotossa. On tarjolla purjeveneestä isoihin laivoihin. Osassa voi tehdä jopa kolmen päivän risteilyjä. Koska meillä oli kiire Owakaan, meillä oli mini risteily. Se kävi läpi tarvittavat kohdat ja putoukset. Risteilyllä sai ilmaiseksi kahvia ja keksejä jotka tulivat tarpeeseen. :)

Matkalla näet lukuisan määrän vesiputouksia  ja hylkeitä :) Vesiputoukset ovat toinen toistaan isompia ja kauniimpia.

hylkeitä
Vene ajetaan vesiputouksen alle, joten tulet kastumaan

Olisihan täällä viettänyt aikaa kauemminkin. Ehkä yhdeksi päiväksi olisin jäänyt vaeltamaan, mutta edessämme oli seuraavana päivänä päivän kesätävä ajomatka, Te Anausta Owakaan. Emme olisi kerjenneet jäämään. Paluumatkan Milfordista Te Anaulle teimme hieman rauhallisemmin, koska ei ollut aikataulua. Pysähtelimme metsissä ja leirintäalueilla. Katselimme koskia ja ajoimme rauhallisesti takaisin päin. Matka takaisin oli vähintään yhtä upea kuin menomatka.

Älä missaa Milfordin tarjontaa. Se on yksi upeimmista mitä Uusi-Seelanti tarjoaa.

Owaka:

Lähimme aikaisin aamulla ajelemaan Te Anauta kohti Owakaa. Ajelimme ensin tietä nro 95 joka yhdistyi tielle 94. Kävimme mm. Riversdalessa ja Goressa. Pääsimme perille hyvissä ajoin.

Nukuimme isossa majatalossa, Thomas's Catlins Lodgessa joka tarjoaa yöpyjille telttapaikoista huoneisiin. Majatalolta saa kahvia ja keksejä ilmaiseksi. Siellä on myös kaksi jääkaappia. Paikka oli entinen sairaala. Tämän jälkeen se muuttui  vanhainkodiksi ja nykyään tosiaan majatalona. Paikka oli todella viihtyisä. Kaikki tarvittava löytyy. Pesukoneista biljardiin. Henkilökunta on ihan huippua! Itseasiassa yksi omistajista on ollut opiskelemassa Suomessa, joten Suomi on hänelle erittäin tuttu. Muutaman lauseenkin hän osasi sanoa.

Pihalla oli pieniä puutarhoja, hevosia ja kanoja. Owakassa ei ole kuin yksi kauppa. Se on auki 7.30 - 19.00 joka päivä. Sieltä löytää kaiken tarpeellisen. Owakan lähistöllä on vaikka mitä. Pääkohteemme olivat Catlinsin luontopuisto, Purakauinui vesiputoukset, Cannibal Bay ja Nugget point, jossa törröttää upea majakka.

Kaka point:

Owakan keskustasta Kaka pointiin on ajomatkaa noin parikymmentä minuuttia. Tiet ovat usein haasteellisia. Täällä pääsee ihastelemaan rannalle merileijonia. Älä kuitenkaan mene liian lähelle, se on uskomattoman nopea kaveri ;)

Kaka point

Purakaunui Falls:

Yksi Uuden-Seelannin 'must-see' kohteista. Purakaunui Falls on erittäin tunnettu ja kuvattu kohde. Myös minä olin tietty valokuvaamassa sitä. Ehkä Purakaunui Falls ei ollut niin parhaimmillaan koska oli satanut paljon. Putouksesta virtasi paljon vettä, joten pienempi noro olisi tuonut 'askeleet' paremmin esille.

Purakaunui Falls

Cannibal Bay:

Täällä ei ollut juurikaan ketään kun kävimme täällä. Merileijonat olivat rannalla lötköttämässä, joten mieheni tietty vietti niiden kanssa aikaa. Minä taas yritin päästä epätoivoisesti kivikolle kuvailemaan. Vettä oli satanut niin paljon, että rannalle oli ilmestynyt 'uusi puro'. Sen ylittäminen oli miltein mahdotonta ilman että olisin kastunut. Cannibal Bay on upea! Vaikka olikin hieman viileää niin täällä olisi jaksanut olla vaikka kuinka kauan. Kuitenkin ilta oli jo tulossa ja ajomatkaa oli takaisin kotiin.

Cannibal Bay
Cannibal Bayn kiviä
Kaveri lepäilemässä

Horsesshoe Falls:

Täällä on itseasiassa kaksi eri putousta. Horsesshoe ja Matain Falls. Opastus on erinomainen ja polut ovat tehty erinomaisesti. Putoukset olivat upeat!

Matai Falls

McLean Falls:

No tästähän tuli meidän suosikkimme. Putous on monessa tasossa ja sen puro kulkee kokoajan vierellä meno ja paluu matkalla. Tähän ihastuimme todella. Älä missaa tätä!

McLean Falls jatkuu monessa eri tasossa

Jack's Bay:

Tänne oli monta kylttiä Owakasta. Tämä ei ollut meille kohteena, mutta kun aikaa oli hieman ylimääräistä, niin päätimme lähteä tutustumaan. Itse pelipaikalla ei ollut kuin lampaita  ja lehmiä. Oikeastaan ei mitään niin tärkeää, mutta eihän Uudessa-Seelannissa voi olla kuin ihastelemassa maisemia ja tämäkään paikka ei pettänyt. Jos jää luppoaikaa, niin käy vierailemassa.

Jack's Bayn lehmät

Papatowai:

Täältä löysimme todella erikoisen taiteilijan, joka oli rakentanut mitä ihmeellisimmistä asioista upeita taideteoksia. Käy täällä! Osaan pääsee ilmaiseksi, mutta osa on maksullisia. Täältä saat myös kahvia. Emme tienneet tästä mitään, mutta hassut kyltit ja suuri ihmisjoukko sai meidät kiinnostumaan. Täältä löytää mitä ihmeellisimpiä aparaatteja. mm. asuntoautossa kulkee minijuna jatkuvasti. Käy täällä ja tue omistajaa vaikka ostamalla kahvia :)

Taiteilijan luomuksia romusta

Nugget point:

Voi veljet! Tätä olin odottanut. Olen katsellut toisten valokuvia paikasta kuola valuen. Vihdoin pääsin tänne itse. Autot tulee jättää aika kauas, joten matkaa itse kohteelle on jonkin vertaa. Varaudu hyvillä varusteilla, sillä tuuli puhaltaa todella voimakkaasti vuorelle. Pysähtele matkalla, sillä vuorenrinteeltä voit bongata hylkeitä. Matka majakalle on upea. Kannattaa olla katsomassa auringonlaskua ja meidänkin aikataulut olivat järjestetty siten, että olisimme pelipaikalla kun aurinko on laskemassa. Majakalla on jonkin vertaa vierailijoita. Tungosta silti ei ole. Valokuvaajia on paljon, joten muista antaa myös muiden kuvata.

Nugget point

Maailman harvinaisimmat pingviinit:

No ne löytyy myös Nugget poinstista. Kun palaat auringonlaskun jälkeen takaisin parkkialueelle edessäsi on polku ja kyltti. Kyltissä on kerrottu enemmän maailman harvinaisimmista pingviineistä. Polku johtaa alas ja paikalla on koppi, josta voi pingviinejä bongata. Huom! vaikka kuinka tekisi mieli mennä alas asti - niin ethän mene! Pingviinit ovat erittäin arkoja ja niiden elämä saattaa mennä ihan sekaisin jos ne näkee ihmisiä. Kunnioita tätä pyyntöä ja pysy kopissa. Pingviinit tulevat kotiin myöhään illalla ja lähtevät merelle aikaisin aamulla. Joten juurikin auringonlaskun jälkeen niitä voi bongata. Me näimme yhden, mutta sekin oli hieman puskissa piilossa.

Dunedin:

Dunedinnista saa helposti sisälennon Aucklandiin. Myös meillä oli tämä suunnitelma. Sisälento kestää 1h 45 min. Hinnat pyörivät 150 €:n hujakoilla kahdelta aikuiselta. Vietimme muutaman päivän Aucklandissa ja kiersimme mm. Shakespearin luontopuistossa. Tästä jatkoimme matkaa Tahitille. Dunedinin kaupunki on hieman isompi ja sieltä löytyy rantoja ja kauppoja. Pyörimme kaupungissa hetken, mutta läheltä löytyy Waipori Falls johon kannattaa mennä.

Tästä vielä pikalinkit muihin Uuden-Seelannin kohteisiin:

Auckland, Thames, Tauranga, Kaitoke, Wellington jne

Picton, Nelson, Abel tasman, Christchruch jne.