Somen sudenkuopat yrittäjälle ja muutama hyvä työkalu

Sometouhu on rasittavaa ja erittäin kallista.

Yrityksen pitäisi näkyä kaikissa mahdollisissa somemedioissa - vai onko tämä harhaa? ON!
Jossain sitä on pakko näkyä, mutta kaikkiin ei yrityksen kannata lähteä mukaan.

Tässä sinulle syy miksi ei kannata olla kaikessa mukana:


Ajatellaan että yritys on mukana Facebookissa, Instassa, twitterissä jne. Ellei näitä kaikkia haalimiaan medioita päivitä hyvässä tahdissa, kääntyy 'mukana olo' yritystä vastaan. Ulkopuolinen voi ajatella ettei yrityksessä tapahdu mitään tai siellä on laiskaa porukkaa. On olemassa myös toinen sudenkuoppa. Kun julkaistavaa on, yritys laittaa saman postausta kaikkiin eri medioihin. Sellaista ei kukaan jaksa seurata. Tämä enemmin karkoittaa asiakkaat.

Joten ei kannata olla kaikissa mukana ellei niiden eteen tee töitä. Facebook  + insta ja twitterin päivittäminen voi viedä henkilöstöltä aikaa jopa yli yhden työpäivän viikossa. Mihin se aika menee? Suurimmaksi osaksi suunnitteluun.
Itse asioiden postaaminen on suhteellisen nopeaa, mutta jos yritys haluaa oikeasti verkostoitua, siihen menee julmetusti aikaa.


Koska medioita on tällä hetkellä reippaasti yli parikymmentä, kannattaa valita ne kaikkein tärkeimmät.

Facebook on edelleen suosituin sosiaalinen media. Toiseksi suosituin on Whatsapp. Tämän kautta tehdään jopa kauppoja ulkomailta. ( kokemusta on )

Tässä kuva tämän hetkisestä tilastosta ( aktiivisia käyttäjiä, tammikuu 2017 ) Osa ohjelmista on käytössä mm. kiinassa jossa potenttiaalisia käyttäjiä on paljon.


No missä sitä sitten kuuluisi näkyä?


Vastaus on tähän helppo. Siellä missä sinun mahdolliset asiakkaat ovat.
Instagram oli nuorisolle pakopaikka, kun vanhempi ikäpolvi alkoi rantautumaan Facebookiin. Markkinointi oli ensin hieman löysempää Instassa, mut nyt myös sinne rantautuu paljon markkinointia. Suomessa suosituimmat somet ovat face, insta, G+, pinterest, WhatsApp ja twitter.
Harkitse tarkkaan mihin ja mitä asia sisältöä sinulla olisi annettavana. Jos tuotteesi ja palvelusi on enemmänkin valokuvattavaa, instagram palvelee siinä äärettömän hyvin. Jos tarjoat esim. asiantuntija palveluita, ehkä parhain on facebook. Asiantuntijapalvelua tarjoavan yrityksen odotetaan myös pitävän blogia. Voit olla myös twitterissä ja linkittää aiheita blogistasi. Älä ryhdy blogin pitäjäksi ellei sinulla ole kerrottavaa tai et ole tuottamassa useasti artikkeleita. Pelkät asiakascaset voivat olla puuduttavaa luettavaa, joten mieti tarkkaan mitä muuta sinulla olisi annettavana.

Itse olen tehnyt linjauksen, että twitteriin en mene. Tämä johtuu siitä, että tuotteeni ja palveluni ovat kuvia ja tarinoita. Tarinani jaan täällä blogissa ja facessa. Kuvat näkyvät nettisivuillani, facessa ja instagramissa. Instagramissakin minulla on kaksi eri tiliä. Koska haluan kohdentaa osaamistani juuri tietylle asiakaskunnalle, päätin eriyttää kaksi eri aihetta omiin tilehinsä. Instagram ei kuitenkaan ole yritykseni näyttämö, vaan enemmänkin osaamiseni esittelyä.

Facebook alkaa olemaan pakollinen some, sillä ihmiset etsivät sieltä yhteystietoja. Facebook toimii hieman entisen puhelinluettelon tavoin. Sen kautta on matalempi kynnys lähettää vaikka yhteydenottopyyntöjä tai kysyä jotain. Face on myös julma, sillä ihmisten arvostelut näkyvät koko maailmalle samantien. Esim. toimitusongelmissa tai muissa virheissä kansa huutaa välittömästi ja näitä kommentteja on vaikea saada pois, ellei ne kohdistu omalle sivullesi. Kaikissa somemedioissa on varjopuoli, kerron näistä toisessa artikkelissa.

Some haukkaa aikaasi todella paljon - mitä jos vastuuttaisit sen yhdelle ihmiselle?


Hyvä työkalu: Kannattaa sopia yhden ihmisen kanssa, että hän hoitaa koko sosiaalisen median. Jos jokaista julkaisua ihmettelee koko henkilöstö se myös maksaa rahassa paljon. Yhden ihmisen panostukseen tämä ei kuitenkaan yleensä jää. Joku sen julkaisun vielä oikolukee ja antaa hyväksynnän. Eli käytännössä tähän sidotaan kuitenkin kaksi ihmistä.

No millä ihmeellä sitä sitten kerkeää käymään näissä kaikissa ja tekemään eri julkaisuja eri someihin. Tähän on joku pohtinut ratkaisuja. Nimittäin erilliset some-ohjelmat.
Näillä pystyy seuraamaan niin sivujesi katselun määrää, asiakkaittesi käytöstä ja aikatauluttamaan omat julkaisusi kaikkiin eri medioihin. Jotkut työkalut maksavat mutta kannattaisiko tähän todella yrittäjän panostaa? Kannattaa.

Jos yritys on mukana vaikka neljässä eri mediassa. Kaikkiin pitäisi tehdä mainos tai artikkeli, voit helposti kuvitella suunnittelutyön, kuvaamisen, hyväksymiset ja postaukseen käytettyä aikaa. Se on kallista. Mitä jos yrityksen sisältä valittaisiin yksi somehenkilö. Hänen vastuullaan on keksiä someaiheet, suunnitella ja kuvata ne. Kuinka paljon säästettäisiin aikaa, kun hän voisi käyttää somesuunnitteluun vaikka puolikkaan työpäivän viikossa. Valmistella yhdestä ohjelmasta kaikki postaukset, laittaa ne kalenteriin valmiiksi ja loput hoitaa ohjelma itse.
Tämä on todella hyvä ratkaisu, sillä sometus on todella raskasta.

Tässä muutama hyvä ohjelma tähän:

1. Everypost
Helppokäyttöinen ohjelma jonka avulla voi postata moneen someen samanaikaisesti, voi laittaa julkaisulle aikataulun ja seurata some käyttäytymistä. Järkevä versio tästä maksaa noin vähän päälle 9 USD:tä. Mutta tässähän tämä sudenkuoppa on, eli jos tahdot enemmän seuraajia eri someihin, sinun on julkaistava eri materiaalia eri paikkoihin. Ohjelma toimii kuitenkin hyvänä työkaluna koska sinun ei tarvitse kirjautua joka someen erikseen, vaan voit hallita julkaisuja yhdeltä ohjelmalta.

Ohjelmaan tästä




2. Buffer
Ulkoasu on erittäin siisti ja simppeli. Käyttöliittymä on erinomainen. Toimii samanlaisesti kuin Everypost. Bufferin hinta on 10 dollaria ja siihen saa silloin lisättyä jopa kymmenen eri sometiliä. Lisäksi saat käyttöösi kuvaohjelman, jolla voit tehdä tekstikuvia. Tämä ei nyt luo minun silmääni mitään lisäarvoa, mutta voi se jollekulle olla kiva lisä.

Ohjelmaan tästä



Buffer

3. Hootsuite
Tunnetuin tämän alan työkalu. Käyttäjiä on paljon. Someviesteihin pystyy vastaamaan nopeasti. Käyttöliittymä erinomainen. Julkaisutyökalun ulkoasu ja selkeys on huippuluokkaa. Tähän saa 10 someprofiilia, reaaliaikaisen kävijätiedot ja aikataulutyökalun. Hintaa on 19 €:sta ylöspäin.

Ohjelmaan tästä

Hootsuite
Jokaiseen näistä voi ottaa ilmaisen testiajan. Bufferia ja Everypostia voi testata 14 päivän ajan, Hootsuite tarjoaa 30 päivän ilmaisen käytön. Näitä sometyökaluja löytyy enemmänkin. Ilmoita minulle suosikkisi kommentoimalla tai jos haluat suositella jotain.






You Might Also Like

0 kommenttia