Uusi-Seelanti - maailman kaunein paikka. Etelä Osa 2

- " Jos minulla olisi kaikki maailman rahat, lähettäisin jokaisen kuukaudeksi Uuteen-Seelantiin"

Tervetuloa Uuteen-Seelantiin osa 2. Käyn läpi muutamia Eteläsaaren kohteita joissa olemme vierailleet. Olemme käyneet kaksi kertaa Eteläsaaressa. Juuri palatusta maailman ympäri matkalla lensimme suoraan Queenstowniin josta sitten pääkohteenamme oli Milford Sound. Milford on räknätty yhdeksi maailman kauneimmista kohteista, eikä ihme. Pelkästään ajomatka saa suun auki.
Aloitan kuitenkin kertomaan edellisestä reissustamme. Ajoimme autolla Pohjoissaaren läpi ja otimme lautan Welligtonista. Lautta menee nopeasti yli ja on viihtyisä. Lautta saapuu Pictoniin. Lautta kannattaa varata ajoissa, sillä ne ovat lähes aina loppuunmyytyjä.

Picton

Jäimme Pictoniin yöksi. Lauttamatkaan menee koko päivä sillä asemalla piti olla ajoissa ja meidän piti vielä ennen palauttaa auto. Picton on hyvin pieni kaupunki, se kuitenkin tarjosi yhden parhaimmista hotelleista. Kaupunki on aivan ihana! Kävelimme kaduilla ja bongasimme ihania pieniä kauppoja, ahneita sorsia ja tunnelmallisia pubeja. Tänne kannattaa uhrata yksi ilta. Löysimme täältä myös mitä hienoimman divarin. Kirjoja oli lattiasta kattoon.
Picton lautalta

Pictonin näköalatasanne. Meidän lautta lähti takaisin Wellingtoniin

Pictonista löydettiin erinomaista ruokaa

Kaduilta löytää myös kauniita pubeja.

Asuntojen hinnat olivat kyllä korkealla

Upea divari Pictonissa

Ehkä isoimmat sängyt ikinä ! :D

Pictonin satama

Nelson

Otimme Pictonista auton seuraavana päivänä. Olimme varaneet majatalon Abel tasmanin lähettyviltä joten lähdimme aikaisin liikkeelle. Kävimme Nelsonissa. Se oli upea. Vesi oli kristallinkirkasta ( tosin hyytävän kylmää). Palasimme Nelsoniin myöhemmin ja otimme sieltä sisälennon Christchurchiin.

Nelson keskustaa

Nelsonia

Seinämaalaus Nelsonissa

Abel tasman:

Majatalomme sijaitsi Motuekassa. Tästä oli lyhyt matka Abel tasmanin kansallispuistoon.
Abel tasmanin kansallispuiston pinta-ala on 225,3 km² ja se on pienin Uuden-Seelannin kansallispuistoista. Puisto on erittäin suosittu ja täällä näki ihmisiä paljon. Nousu ja laskuvesi ovat aika huikeita. Vesi karkaa todella kauas, jolloin kaikki veneet jäävät paljaalle maalle.

Paras siirtymisväline paikasta A paikkaan B on auto. Julkista liikennettä täällä on vähän. Busseja kulkee kyllä, mutta aika harjoin. Abel tasmanin kansallispuistojen reiteille myydään erilaisia variaatioita. Esim. Veneily toiselle reitille, sieltä voi itse vaeltaa ja sitten veneellä tullaan noutamaan. Myös alueen suosittu harrastus on kajakit. Kajakin saa vuokrattua lähes mistä tahansa. Edullista se ei ole, mutta kajakin kanssa pääsee näppärästi eri poukamille.

Rantaelämä on erittäin suosittua Abel tasmanilla, sillä sen kristallinkirkkaat vedet houkuttelevat myös paikalliset paikalle.

Kaiteriterin veneet kuivalla maalla

Split apple rock:

Abel tasmanin kansallispuiston vetonaula. Kuulemma maailman kuvatuin kivi. Haljenneelle omenalle pääsee monta eri reittiä. Sen näkee jos ottaa venekyydin kansallispuiston reitille. Sinne tehdään myös pelkästään venematkoja ja moni sen luokse myös tulee kajakilla. Omenan luo pääsee myös kävellen. Otimme ensimmäiseksi tämän vaihtoehdon. Näimme sen myös nousuveden aikaan kun menimme veneellä vaellusreitille. Mutta tosiaan omenan luo pääsee nopeasti kävellen. Olimme paikalla laskuveden aikaan, joten pääsimme sitä lähelle ja ranta paljasti myös monia luolia.

Reissu kävellen 15 min omenalle

Pieniä onkaloita ja luolia

No se kuuluisa Apple.

Kaikennäköisiä eliöitä paljastui laskuveden aikaan

simpukoita

Torrent Bay

Kauniit puut
Onetahuiti track
Kävelimme muutaman kansallispuiston reitin. Täytyy sanoa, että siinä helteessä olisi kannattanut jättää väliin. Muutenkaan reitit eivät oikein ollut niin uskomattomia mitä odotimme. Polut kulkevat aika pitkän matkan keskellä vuoristoa, jolloin Abelin upeat maisemat jäävät puiden taakse. Kuitenkin Abel on paikka johon kaikkien kannattaa mennä. Sen upeat rannat tarjoavat aktiviteetteja ja rantalöhöilyä. Veneellä pääsee katsomaan myös hylkeitä jotka majailevat Abelin pienillä saarilla.

Onetahuiti

Wharariki beach - yksi parhaista vaelluskohteista:

Halusimme käydä Abelin kärjessä, joten hyppäsimme autoon ja lähdimme tarkastamaan mitä tarjottavaa sillä on. Ajoimme Colingwoodin läpi. Collingwood ei juurikaan tarjonnut mitään. Mutta Wharariki beach oli todella upea! Pääsimme rannalle valkoisia hiekkapolkuja pitkin. Tämä vaelluspolku on yksi parhaista Uudessa-Seelannissa. Autoparkilla oli vastassa vapaita riikinkukkoja. :) Reitille pitää lähteä lehmäaitauksien läpi, joten kävelet sitten lehmien kanssa osan matkasta. Kun pääset jyrkänteelle, voit kulkea lampaiden kanssa kunnes tulee valkoiset hiekka tunnelit. Edessämme oli uskomaton maisema. Ranta on erittäin suosittu surffaajien keskuudessa. Palattuamme Suomeen kuulimmekin uutisia että kaksi surffajaa oli kuollut aallokossa. Valkoisella hiekalla kelpaa pötkötellä, siellä oli myös muutamia muita turisteja, mutta muuten alue oli suurimmaksi osaksi turistivapaa. Täysin kirkas kristallinen vesi rajoittui upeasti kovasta aallokosta, jonka blokkasi kaksi suurta kalliota. Alueella makoili myös merileijonia. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.

Pillar point track
Lehmiä reitillä
reitillä kohti valkoisia tunneleita
Ihanat hiekkatunnelit

Huikeita maisemia ja lampaita

Hiekkadyynit

ranta

Kaksi vuorta blokkasi aallot. Toisella puolella varmasti valkohaita.

Mun mies bongaa hylkeitä

hylje

Cape Farewell:

Cape farewellillä on upea elefanttikallio. Myös kalliolle kävely on kokemus. Pääset lehmien ja lampaiden kanssa kävelylle ja maisemat ovat huikeat. Ps. Älä laita hattua päähän kun kävelet kallion luo, tuulee ihan mahdottomasti.

Reunalla, kaunis on maailma

Lampaat kuiskivat toisilleen tarinoita

Waikoropupu ja kirkkaat lähteet:

Wakoropupupöpötotokiki... hitsi kun vaikeita nimiä ;) Tosiaan täältä löytää todella kirkkaat lähteet. Vesi on niin kirkasta, että se peilaa tyynellä ilmalla täydellisesti. Alueelta löydät historiikkia ja esittelytaulut reitille. On käymisen arvoinen paikka.

Te Waikoropupu

Lähteillä

Christchurch:

Abel Tasmanin jälkeen ajelimme Nelsonin lentokentälle ja jatkoimme matkaamme sisälennolla Christchurchiin. Christchurch on noin 350 000 asukkaallaan Eteläsaaren suurin ja koko Uuden-Seelannin toiseksi suurin kaupunki. Kaupunkia kohtasi todella suuri maanjäristys vuonna 2011 ja se näkyi. Kaduilla pystyi käsittämään maanjäristyksen suuruuden, se oli tehnyt tuhoa paljon. Lähes joka nurkalla oli tuhoutuneita rakennuksia. Jotain elämääkin oli, mutta uudelleen rakentaminen tulee kestämään pitkään.

Christchurch keskustaa

Suunnitelmia

Kaupungin keskustassa näkyi kyllä toivo tulevaisuudesta. Ihmisiä vilisi torilla ja torille oli pystytetty kertomuksia järistyksestä ja tietoa siitä millaisessa aikataulussa kaupunki tultaisiin rakentamaan uudelleen. Christchurch on sellaisella alueella että siellä järisee jatkuvasti. Tosin 2011 kaltaisia järistyksiä ei ole montaa.

Paikalliset pelaamassa katushakkia

Varmaan kaupungin tunnetuin maamerkki

Kaunis kirkko romuna
Katkaisen tähän sillä paikkoja on niin paljon, ettei kukaan pysy perässä :) Kerron Queenstownista, Milfordista ja Okawasta seuraavassa osassa :)
Kaikki kaupungit joissa kävimme on listattu alla. Jos tahdot lisää tietoa jostain listalla olevasta kohteesta, kommentoi rohkeasti :)
Picton
Torrent Bay
Onetahuiti
Christchurch

Ja taru sormusten herrasta ihmisille:
Metsä Briin lähellä     - Takaka Hill
Peikkokorpi                - Waitarere Forest
Eregion Mount           - Nelson
Hämypuron laakso     - Nelson

Tästä vielä pikalinkit muihin Uuden-Seelannin kohteisiin:

Auckland, Thames, Tauranga, Kaitoke, Wellington jne

Picton, Nelson, Abel tasman, Christchruch jne.