Mikä ihme laskutuslisä?

Yritysmaailman uusista isoista huijauksista on tullut laskutuslisä. Yritysten väliseen kaupankäyntiin on tullut helpotusta uusien sähköistenjärjestelmien myötä. Laskut voi lähettää miltein napin painalluksella kunhan ne on skannattu järjestelmään. Kuitenkin yhä useammin laskuun lisätään laskutuslisä. Laskutusohjelmat maksavat paljon ja ymmärrän, että niiden ylläpitämiseen menee kuluja. Tähän auttaa laskutuslisä. Kuitenkaan laskutuslisistä ei informoida asianmukaisesti. 




Laskutuslisän alkuperäinen tarkoitus oli kattaa laskutuksesta aiheutuneet kulut, kuten postimerkki ja kirjekuori. Mutta kun laskutuslisän hinta on jo yli 7 euroa, niin miten tähän kuuluu reagoida?!


Ohjenuora:

Laskutuslisää ei saisi veloittaa, ellei siitä ole erikseen ennakkoon ilmoitettu. Tarkoitus oli, että laskutuslisä maksetaan vain jos olet itse halunnut erikseen laskulla ja yrityksellä olisi mahdollisuus käydä maksamassa lasku vaikka käteisellä tai kortilla. Alunperin laskutuslisää ei voitu laittaa, jos yrityksellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin laskuttaa. Nyt kuitenkin istun tässä laskun kanssa joka tulee sähköpostilla ja siihen on lisätty laskutuslisä, jonka arvolisäverollinen summa on 7,01 €. Tästä ei oltu ilmoitettu ennakkoon. Mistä minä maksan?


Maksanko siitä että joku painoin nappia? Vai kuuluisiko minun nyt soittaa kyseiseen firmaan ja pyytää kiusallani lasku myös paperisena, koska olen jo maksanut siitä? Tällöin työvaivaa olisi edes hieman, kun järjestelmästä pitäisi tulostaa lasku uudelleen. 

Tässä kohtaa myös hintojen seuranta vääristyy. Toinen yritys tarjoaa tuotetaan edullisimmin, mutta lähetys- ja laskutuskulut voivat olla niin suuria, että toinen yritys olisi tullut edullisemmaksi. 

Yrittäjä - Laittamasi laskutuslisä saattaa olla laiton!

Edellisessä työpaikassani ilmoitin lähes jokaiselle sähköisen verkkolaskun lähettäjälle, etten ole maksamassa heidän laskutuslisiään. Yhteen yritykseen soitin ja kysyin, että voitko toimittaa uuden laskun, koska lähetit sen verkkojärjestelmästä ja meille ei ole kerrottu, että laskutuslisä on tulossa. Yritykseltä vastattiin että pahoillamme, kaikista lähettämistämme laskuista tulee laskutuslisä, oli laskutustapa mikä tahansa. Laskekaa nyt hyvänenaika mitä se kustantaa, kun automaattisista järjestelmistä tulee lasku kaksi kertaa kuukaudessa ja siihen tulee aina laskutuslisä 7 €. Naurettavaa! 

Miksi yritysten välisessä kaupankäynnissä ei tule viranomainen väliin? Tähän ei ole vielä tullut lakia, mutta näistä tehdään nyt valituksia oikeuteen koko ajan enemmän. 
Kuitenkin normaaliin käytäntöön kuuluu se, että tuotteen hintaan lisätään valmiiksi laskutuslisä tai se ilmoitetaan ennakkoon. Se että se laitetaan huvikseen mihin tahansa, ei voi olla normaalin käytännön mukaista. 
Jos kaikki näistä valittaisi, olisi laskutuslisä joka toisessa laskussa todennäköisesti laitoin. 

Mitä tässä pitäisi sitten tehdä?
- Ilmoittaa laittomasta laskutuslisästä. Vain tällöin saadaan tuulesta temmatut laskutuslisät kuriin. Ellei sinulle ole ilmoitettu ennakkoon tulevasta laskutuslisästä - sitä ei pitäisi maksaa. Jos sinä olet yrittäjä, niin kokeile nyt istua sekuntti toisten saappaissa. Vai maksaisitko sinä turhasta? 

You Might Also Like

0 kommenttia