Vietnam - koskemattomia rantoja

Vietnam oli yksi kohteistamme kun reissasimme pidemmän matkan pari vuotta sitten. Kävimme Singaporessa ja Uudessa-Seelannissa. Kun palasimme Singaporeen, kävimme myös Vietnamissa.

Vietnamissa turismi ei ole vielä niin suuressa mittakaavassa, kuin Thaimaassa. Vietnamista löytää vielä paljon koskemattomia rantoja. Pidin Vietnamista paljon.
Vietnamissa on todella halpaa. Asustelimme upeissa merenrantataloissa. Kylpyhuoneesta oli näkymät merelle ja aamulla pääsi heti kulkemaan suoraan rannalle. Hotellimme oli ihan täyden kympin valinta ja se sijaitsi Phan Thietin lähellä, ei siis suoraan siellä koska me tahdomme välttää turistit.

Kuvia meidän upeasta hotellista. Meillä oli pieni omakotitalo merinäköalalla.

Meidän talo

Hedelmille oli maalattu kasvot :)

Talojen välissä oli upeita palmupolkuja

Uima-allas ja ranta olivat vierekkäin

Yksityisranta

Yksityisrantaa

Phan thiet

Phan Thiet on suosittu rantakohde. Hotelleja on paljon rannalla. Otimme itse hieman taas syrjemmästä, ettei olisi niin paljon turisteja. Hotellimme vieressä oli hylätty hotelli. Kävimme tutkimassa sitä. Huoneissa asusti muutamia kalastajia jotka olivat muuttaneet alueelle. Jostain kohtia Vietnam on hieman karu. Esimerkiksi roskaaminen on todella yleistä. Vain se alue rannasta joka on turistien käytössä, on siivottu. Kun kävelee hieman etäämmälle, oli roskan määrä jotain järkyttävää.

Kävimme paikallisilla markkinoilla

Vietnam tulee olemaan tulevaisuudessa todella suosittu turistikohde. Sen sai huomata myös siitä, että hotelleja oltiin rakentamassa joka puolelle. Thaimaa alkaa olemaan monelle jo liian tuttu, joten Vietnam on vaihteeksi oikein mielenkiintoinen valinta.

Ansaitset loman - Booking.com Vietnamiin mentäessä sota on kyllä mielessä, sillä maalla on aika karu historia. Jos pitää patikoimisesta, tulee muistaa, että joillakin alueilla on edelleen räjähtämättömiä maamiinoja, joten jos alueella on tästä varoitus - älä mene sinne.

Nähtävyydet

Nähtävyyksiä on paljon. Valitettavasti kaikkiin kohteisiin on jonkin vertaa matkaa, eli mahdollisuuksien mukaan kannattaa joko 'vuokrata kuski' tai matkustaa junalla. Vaikka kartalta matkat eivät ole pitkiä, tiet on huonoja ja liikenne niin kaoottista. Matkustamiseen voi lähes aina lisätä n. 2 -4 tuntia. Nähtävyydet on yleensä 'rajattu' omalle alueelle. Eli yhdessä paikassa on monta turisteille valmistettuja ohjelmanumeroita kuten elefanttiratsastus, krokotiilien syöttämistä jne. Valitettavasti kun kyse on köyhästä maasta, eläinten olot eivät ole hyvät :( Tämä aiheutti paljon harmaita hiuksia ja jonkin verran suuttumusta. Jopa niin paljon, että annoin äärettömän huonot arvosanat parille kohteelle ja ilmoitin eläinrääkkäyksestä.

Vesiputoukset

Vesiputouksia Vietnamissa on paljon. Niihin pääseminen vaatii yleensä reissaamista. Lähdimme tutustumaan niistä muutamiin.

Prenn Waterfall - surullisessa ympäristössä

Prenn Falls
Vesiputouksen ympärille oli rakennettu turistipuisto jonne piti maksaa erikseen. Alueella oli vaikka mitä.

Prenn
Hevoskärryajelua, kahviloita, kauppoja, elefanttiratsastusta, kameleita, käärmeitä, karhuja, krokotiilien syöttämistä, kauriita, orkideapuutarha jne jne. Siis todella paljon kaikkea. Paikka teki todella murheelliseksi. Kauriilta oli pidetty nälässä. Turisti voi ostaa kauriille ruokaa. Ostin niin monta kipollista kun pystyin, mutta samalla käytännössä tuin tätä kauheaa toimintaa.
Kahvia ne ei osaa tehdä
Pieniä putiikkeja Prennissä

Karhu aivan liian pienessä kopissa
Köytetty apina

Surulliset kauriit
surulliset apinat
Myös krokotiilit ovat alueella nälässä. Niille voi syöttää ongella lihaa... ja tämä on se kohta mitä et halua tietää. Turisti syöttää tietämättään niille koiria, tai näin ainakin minulle yksi paikanpitäjistä kertoi. Olin niin pahoinvoiva koko paikassa, että olin oksentaa. Kesti monta päivää toipua tästä paikasta ja päätinkin huutaa julki kaiken, jotta tilanteeseen tulisi muutos. Jotain aivan järkyttävää. Vesiputous ei ole niin hieno, että tänne kannattaa tulla.

Nämä pikkukoirat menevät krokotiilien suuhun.

Nälässä olevat krokotiilit

Dalanta Falls

Tämä kohde edelliseen verrattuna erinomainen! Putous on 100 kertaa upeampi ja isompi ja täällä voi myös tehdä muita aktiviteetteja. Näissä jokaisessa 'turisti haavissa' on aina oma maksu. Ensin maksu sisälle, sitten maksu aktiviteetille jne. Tässä kohteessa oli todella hauska vuoristorata. Se ei maksanut paljoa ja sen kanssa pääsi suoraan putoukselle. Todella kelpo paikka :) Suosittelen lämpimästi.

Ke Ga Lighthouse

Tämä majakka sijaitsi aika lähellä hotelliamme. Pääsimme sinne kätevästi taksilla. Oikaisimme pienen asutuksen läpi suoraan rannalle. Lapset leikki pihalla, vapaana olevat kanat ja kukko juoksivat kissaa karkuun. Äidit laittoi pyykkejä kuivaamaan ja paikalliset tulivat välittömästi myymään leipomuksiaan ja vene kyytiä. Päätimme kuitenkin pysytellä rannalla, koska alueella oli niin mahtavat maisemat. Aurinko oli laskemassa ja kalastaja veneet näkyivät horisontissa. Hiekalla sai väistellä isompia rapuja. Yksi kalastaja vene oli viimeisellä matkallaan. Se oli hajonnut rannan tuntumaan.

Ke ga lighthouse

Mui Ne, Fairy Stream

Eli tunnetaan myös nimeltä santadyynit. Erittäin hauska paikka. Tie vie ravintolan taakse jossa on vain pieni kyltti. Kyltin lähellä oli todella paljon kenkiä. Jätimme myös omamme siihen. Paikalliset tekevät rahaa sillä, että he vahtivat kenkiäsi.
Ensin tuntui ettei tuolla voi olla mitään, että kuljemme jotain ojaa pitkin, mutta kun hetken oli kuljettu maisema muuttui tyystin. Kirkas lämmin vesi virtaa keskellä santavuoristoa. Sanotaan että paikka on Canyoneiden miniatyyri ja erikoinen se olikin. Pehmeä sannan päällä oli kiva läpsytellä paljain jaloin. Kohdetta ei oikein sen paremmin osaa selittää, käy katsomassa itse.

Fairy Stream
Mui Ne

Mui Ne, Red sands dunes

Paikalla oli yksi 'kioski'. Vapaana kulkee kanoja ja kukkoja. Paikalta voi vuokrata mönkiän jonka kanssa voi painella pitkin hiekkaa. Ihan hauska juttu, mutta kaikki mönkkärit olivat melkein rikki. Eikä oikein muutenkaan mun juttu. Täällä voi myös ratsastaa strutsilla. Näimme myös kukkotaisteluareenan.

Dyynit

Kukkotaistelua?

Dalat Temple

Vietnamissa on todella paljon erilaisia temppeleitä. Temppeleissä käy myös turisteja, mutta kaikkiin rakennuksiin ei ole asiaa. Dalatin temppeli sijaitsi korkealla vuorella. Puutarha oli upea ja muutenkin näkymät olivat kuin siveltimestä.

Temppeliä

Upeat maisemat

Da Lat Su Quan historical Village

Täältä löytät aivan mieletöntä käsityötä! Toinen toistaan kauniimpia tauluja, hienoja pieniä siltoja, kahviloita ja musiikkia. Suosittelen kaikille, käy ihmeessä :) Paikka pureutuu vanhoihin käsitöihin ja kertoo Vietnamilaisten elämäntyylistä. Näytillä oli vanhoista häähameista erikoisempiin teoksiin.

Sisäänkäynti
Kahviloita

Rekvisiitta oli viimeisen päälle

Soittajia

Pieniä polkuja

Historiallinen kylä

Ta Cu

Ta Culle suuntasimme omin voimin. Vuokrasimme skootterit ja ajelimme peltojen poikki paikalle. Liikenne on erittäin kaoottista, joten varovaisuutta saa olla mukana. Ta Cun vuorella on iso temppeli ja sitäkin isompi budha patsas. Taitaa olla suurimpia koko Vietnamissa. Paikalle pääsee portaita pitkin mutta ennen tätä pääsee köysiradalla ihastelemaan korkealta maisemia. Käymisen arvoinen paikka.
Portaita on paljon, joten jos on hiukankin kävelemisestä epävarma, ei kannata mennä. Kuuma ilma ei auta asiassa. Ota paljon vettä mukaan, sillä tämä kohde käy urheilusuorituksesta.
Skootterit

Ta Cu pääportti

Temppeli oli vielä osittain kesken

Huikeat maisemat vuorilta

Ta Cu

Patsaalla on kokoa ja pituutta

Liikenne

Liikenne on aika vaarallista koko vietnamissa. Moni ei välitä punaisista valoista, kaikki tunkee skoottereilla toistensa eteen. Kuormaa voi olla skoottereiden päällä vaikka millä mitalla. Parhaimmillaan joku osti jääkaapin ja vei sen kotiin skootterilla. Lapsia voi olla kyydissä kolmesta neljään ja tietty äiti ja isä. Kyllä sitä vähän kauhisteli. Kaduilla kulkee myös paljon karjaa, joten kannattaa jättää väli ja ohittaa vasta kun on oikeasti sellainen paikka. Tässä muutamia sankareita.

Yhteenveto Vietnamista

Kävimme kyllä muissakin paikoissa. Nämä kohteet nyt varmaan jäi parhaiten mieleen. Vietnam tarjoaa kyllä kaikille kaikkea. Kun uskaltaa poiketa polulta löytää varmasti autioita hiekkarantoja ja sademetsää. Upea paikka. Suosittelen lämpimästi poikkeamaan. Tämä käy erinomaisesti vaihteluksi Thaimaasta.