Mexico - Tequilaa ja pelkoa

MEXICO

Piipahdimme Mexicossa ennen Kuubaan menoa. Otamme yleensä paikallisten omia taloja vuokralle. Tämä mahdollistaa kokea kohteen oikeaa kulttuuria ja sitä paitsi siinä saattaa jopa säästää. Tällaisia helppoja palveluntarjoajia ovat esimerkiksi airbnb ja homeaway.

Huoneiston maisemia

Kuitenkaan kaikille tämä ei ole paras vaihtoehto. Voit törmätä paikanpäällä vaikka mihin. Olemme parissa paikassa olleet, joista torakat ja hiiret halusivat jakaa huoneistomme. Tällaisissa paikoissa joutuu myös selvittämään asioita ja voit joutua soittelemaan omistajalle jos jääkaappi vuotaa tai jotain muuta vastaavaa.

Jos sinulle sopii paremmin valmis lomapaketti, käytä sitä. Jos et halua käydä monissa kohteissa, vaan olet rakastunut siihen jo kerran käytyyn, palaa sinne ihmeessä. Ei ole olemassa oikeanlaista lomamuotoa. Meillä kaikilla on rajoitteita ja tahtoja jotka määrittävät meitä. Jollakulla saattaa olla kielimuuri esteenä, joku on arka, joku tahtoo turvakseen toisia turisteja jne. Mitä väliä miten lomasi vietät - Pääasia on että tulet lomastasi onnelliseksi.

Puerto Morelos
Mutta siis asiaan!
Eli Mexicon viehättävään maailmaan. Tosiaan olimme Mexicossa pienellä pysähdyksellä. Varasimme jonkun toisen kerrostalo-osakkeen joka oli kyllä hulppea. Jopa kolme wc:tä, kolme makuuhuonetta, aula, keittiö, ruokailutila ja minikeittiö. Maisemia pystyi ihastelemaan kahdelta parvekkeelta. Koska meidän lomallamme vältellään turisteja, asustimme hieman kauempana Cancunin hotelliasutusta.
Paikkana oli Puerto Morelos. Pieni kalastajakylä. Paikka on kyllä lähellä kaikkea ja sieltä löytää hotelleja, mutta ei ole ihan 'discon-sydämessä.'

Asuntomme aula - hulppeaa
Huoneistomme allas oli kuin alku upealle merelle
Puerto Morelos on Cancunin ja Playa del Carmenin välissä. Vuokrasimme polkupyörät aika nopeasti. Niillä sitten fillaroimme aamiaiselle keskustaan. Yksi polkupyöristä oli rakennettu bambusta. :)
Oli hienoa seurata hedelmäautojen matkaa ja seurata lintuja.
Bambufillari

Hauska hedelmäauto
Pitää sanoa, että Mexico oli hieman 'pelottava paikka' sillä hetkellä kun olimme siellä. Samanaikaisesti kuulimme kokonaisen bussillisen opiskelijoita katoavan. Edelleenkään heitä ei ole löydetty. Päätimme kulkea taxilla ja osallistua  pakettiohjelmaan, jossa lähdettiin katsomaan Maya rakennelmia. Kun pääsimme perille, kuulimme että viereinen bussi oli ryöstetty matkalla. Myös pienemmällä alueella kuulimme ammuskelua. Mutta on Mexico varmasti aivan turvallinen paikka... vakuutanko sinua enää? :) Ei kun oikeasti. Jos tervejärki toimii, olet varmasti turvassa. Moni Suomalainen asuukin siellä.
Mun auringonotto kaveri
Rantakuvauksia aamuisin

Torakat kavereina - Oma moka

Ehkä kuitenkin suurimmaksi murheeksi meille koitui torakat. Upeassa huoneistossamme oli nimittäin välillä aika vipinä. Tämä johtui täysin meidän omasta virheestämme. Nimittäin Floridassa teimme samanlaisen virheen. Me menimme sulkemaan ilmastoinnin. Kun tämän tekee, niin torakat kävelee suoraan sisään. Ne nimittäin viihtyvät putkistoissa. Saman virheen tosiaan teimme jo toistamiseen. Kun ilmastointi laitettiin takaisin, torakat ottivat menolipun siinä samalla.
Valokuvauksia aamulla

Nauttisin Mexicosta eniten huoneistomme rannalla ja sen ympärillä. Aamuisin näki paljon erikoisia lintuja ja kaiken maailman liskot ottivat aurinkoa kanssani. Saimme myös lemmikkikoiran. Lähdin koiran kanssa aamuisin valokuvaamaan rannalle ennen auringon nousua. Tämä oli juuri sitä mitä kaipasin.

Myös lähialue oli mielenkiintoinen. Huoneistomme läheisyydessä oli nimittäin alligaattoreita. Alueelle ei suositeltu menevän, mutta poljimme sen vierellä joka päivä. Valitettavasti alligaattorit eivät olleet kertaakaan kotona, joten se jäi kokematta. Sen sijaan näimme kyllä käärmeen ja muutamia erikoisia eläimiä.
Kun kului muutama päivä alkoi satamaan. Ja kun Mexicossa sataa.. sitten sataa. Vettä tuli muutaman päivän niin paljon, ettei ulos halunnut.
Toivottavasti kengän omistaja on vain hukannut sen ;)

Kiertoajelulla

Vastoin kaikkia normaaleita käytäntöjämme, varasimme valmismatkan suoraan paikalliselta järjestäjältä Puerto Moreloksen kaupungista. Vaihtoehtoja oli muutamia. Meillä kun ei ollut aikaa paljoa ja halusimme helposti perille. Matkaan sisältyi kuuluisa Xichén itza, ( paikalliset puhuvat chicken pizza ) ;) Valladolid, Cenote ik kil ja Mayakylä jossa oli ruokailu. Yleensä emme ota yhtäkään valmispakettia, mutta rahallisesti tässä säästi huomattavasti, sillä liput paikanpäällä ostettuna olisivat olleet kalliimmat. Pääsimme myös tutustumaan paikalliseen Tequilamuseoon. Hinta oli 60 USD. Lähtö oli 7.15 aamulla ja paluu noin 20.00.

Mayakylä

Mayakylä oli ihan hieno, ehkä inan turistimainen-pakkomyynti-rykäsy, mutta paikalla pystyi tutustumaan vanhaan kulttuuriin paremmin. Olisinko mennyt tänne jos olisi ollut oma auto? En.

Vanha mestausalue

Chickén Itza

Panorama @ Mexico
No, se oli nimenomaan sitä mitä kuvissa olet nähnyt. Kannattaa hieman selvittää ennakkoon paikan historiaa, jolloin siitä saa enemmän irti. Vanhat monumentit ja pelikentät olivat upeita rakennelmia. Mutta samanlaista sävähdystä se ei minussa saanut, kuin Egyptissä. Tässä tulee nyt kaikkein ärsyttävin asia valmiiden matkojen kanssa, nimittäin aika. Aikaa ei ollut kiertää koko paikkaa, joten varmasti meni asioita ohi ihan vain sen takia, että kelloa piti katsoa kokoajan. Ei hyvä!
Tutki siis aluetta ennakkoon, tiedät mihin olet menossa ja tiedät mitä menet katsomaan.

Mayapelikenttä

Cenote Ik Kil

Eli se kaunis lätäkkö siellä maan alla. Oli muuten upea :) Suosittelen lämpimästi ottaa uikkarit mukaan ja sukeltaa siniseen veteen.

Tequilamuseo - sitä oikeaa tequilaa

Don tadeo - Tequila
Samalla alueella oli tequilamuseo. Käväisimme tutustumassa paikkaan  ja paikanpäällä oleva herrasmies selitti meille tarkoin miten tequilaa tehdään ja on tehty. Aivan todella mielenkiintoinen paikka! Varsinkin kun sieltä saa maistiaisia. ;) En ikinä rahaa yhtäkään alkoholipulloa mihinkään mukanani, mutta ensimmäinen kerta tämäkin. Ostimme tequilaa mukaamme. Se oli täysin kasvipohjainen, se ei tahmannut käsiä ja kun sitä joi niin se ei polttanut yhtään kurkkua. Meillä on siis aivan vääränlainen käsitys tequilasta Suomessa. Suomessa myytävää tequilaa ei juurikaan myyty paikoissa joissa kävimme Mexicossa. Taidettiin yhdessä kioskissa nähdä ja sekin oli pölyn peitossa. Ei kukaan siellä sellaista kuraa juo. :)
Tequilamuseon myytävää tequilaa
Viljelyt

Valladolid

Pysähdyimme vain kahville ja pienelle tauolle tänne. Harmillista tämäkin, koska paikka oli ihan mieletön! Olisin voinut käyttää aikaani siellä vaikka kuinka. Suosittelen paikkaa.

Cancun - ostoksia

Noh. Ostosparatiisi se taisi olla. Koko alue oli rakennettu erilaisten ostoskeskusten ympärille. Matkalla Cancuniin nousi toinen toistaan komeampia hotelleja. Amerikan tyyliin. Matkalla jo tiesin ettei ole mun juttu. Ostettavaa oli, mutta se ei juurikaan kiinnostanut. Huvijahteja oli koko ranta täynnä. Ainut mikä alueesta jäi mieleen, oli todella halpa vaihtokurssi. Tätä ihmettelin suuresti. Olisi voinut luulla että kurssi olisi ollut huono. Löysin itselleni ehkä maailman kauneimmat kengät. Niitähän minulla on jo valmiiksi huoneellinen, mutta eivät 'yhdet pahaa tee- taktiikalla' saa huijattua aina itseään.
Matkakuume, mutta kohde puuttuu? Löydä matkakohteesi - Booking.com

Yhteenveto Mexicosta..

Mummo myymässä matkamuistoja
 Minun kokemukseni jäi aivan liian vajaaksi ja tämän vuoksi koko paikka ei tehnyt minussa säväystä. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että aikaa meillä ei ollut. Puolet nähtävyyksistä jäi näkemättä mm. sateen vuoksi. Eniten pidin koko paikassa rauhallisesta omasta yksityisrannastamme, jonka reunoilta saattoi löytää pallokaloista liskoihin.
Mexico on upea paikka josta varmasti löytää kaikille kaikkea.